Programmeren aan de hand van het verhaal "Een schildpad was zijn schildje kwijt"

Bibliotheek Oldenzaal

Terug naar het overzicht van aanbod

Omschrijving

Wist je dat kinderen vanaf 3 jaar al kunnen leren programmeren?
Tegenwoordig zijn computers en robots niet meer weg te denken uit ons leven. Met behulp van robot Cubetto leren kinderen van 4 t/m 6 jaar  uit groep 1 en 2 al de basisstappen. Deze vriendelijke houten robot maakt spelenderwijs leren programmeren mogelijk. Door de kleurrijke blokken in het speelbord te plaatsen laten de kinderen de Cubetto de door hun bepaalde route rijden. Cubetto wordt geprogrammeerd door te spelen met kleurrijke delen, en niet digitaal via de computer. Er worden geen letters gebruikt dus iedereen kan meedoen zonder te hoeven lezen. Leer door te spelen.

De workshop met de Cubetto robot die jullie gaan doen gaat ook over het verhaal van ‘Een schildpad was zijn schildje kwijt’. Het gaat over een schildpad die zijn schildje kwijt is en het nergens kan vinden. Hij gaat overal opzoek en dan komt een klein vogeltje de schildpad helpen. In de workshop wordt de Cubetto de schildpad en jullie gaan de schildpad helpen om zijn schildje weer terug te vinden.

Dit aanbod wordt uitgevoerd door onze partner Tetem.

Klik hier voor de lesbrief!

Doelgroep Groep 1, Groep 2,
Ervaringsvorm Digitale geletterdheid
Discipline Literatuur
Locatie in de klas
Duur 1 voorbereidende les door de leerkracht, 1 uitvoerende les door bibliotheek en TETEM, 1 reflectieles
Max. aantal deelnemers 30 leerlingen
Kosten
  • Per 30 leerlingen zijn de kosten € 0,00
Periode of data in overleg
Begeleidend materiaal Lespakket met een lesbrief, presentatie, video en voorbeeldblad
Aansluiting bij leergebied Taal, oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie.
Aansluiting bij kerndoel TULE kerndoelen 44, 54 en 55
Leerlijn Leerdoel: Computational thinking; de kinderen krijgen inzicht in het aansturen van een robot door het gebruik van code (algoritmes en procedures)
Vakoverstijgende mogelijkheden Robot, Cubetto, Programmeren, Kustzinnige oriëntatie op jezelf en de wereld (natuur en techniek)
Bijzonderheden
  • Cross-over met beeldend en audiovisueel
  • Deze workshop wordt uitgevoerd in samenwerking met TETEM

Vragen over dit aanbod?

Voor verdere informatie over dit aanbod kun je contact opnemen met Danielle Bekkers (danielle.bekkers@bibliotheekoldenzaal.nl)